9 شرط سلامت براي اسباب‌کشي


 






 
فصل تابستان که از راه مي‌رسد و بچه‌ها تعطيل مي‌شوند خيلي‌ها به فکر اسباب‌کشي مي‌افتند. اسباب‌کشي يک شوک براي خانم‌هاي خانه‌دار است که به هر حال بار اصلي اين نقل مکان بر دوش آنهاست. اگر شما هم اين روزها در تدارک نقل مکان هستيد اين توصيه‌هاي 9 گانه را به ياد داشته باشيد تا به سلامت، به خانه جديد برويد.

شرکت‌هاي حمل‌ونقل معتبر را انتخاب کنيد
 

شما مي‌توانيد اين شرکت‌ها را در ميان آگهي‌هاي روزنامه و يا توصيه اقوام و آشنايان بيابيد. اگر قرار است در اين تابستان از شهري به شهر ديگر نقل مکان کنيد بايد در انتخاب اين شرکت‌ها بيشتر دقت کنيد تا اسباب و وسايل شما سالم به مقصد برسند. برخي از شرکت‌هاي حمل و نقل خودشان مسووليت بسته‌بندي وسايل را نيز بر عهده مي‌گيرند و شما از اين بابت آسوده خواهيد بود. حتما از شرکت حمل‌ونقل سوال کنيد که اسباب و وسايل شما را بيمه مي‌کند يا خير.

چه وسايلي نياز داريد؟
 

براي اسباب‌کشي از يک خانه به خانه ديگر شما بايد پيش از آغاز اسباب‌کشي، وسايلي را بخريد و يا آماده کنيد. کارتن‌هايي در ابعاد گوناگون، مقدار زيادي طناب‌هاي ضخيم و محکم، مقداري روزنامه باطله براي حفاظت از اشياي شکستني، نوارچسب پهن براي بستن در کارتن‌ها، ماژيک‌هايي با سرپهن براي نوشتن روي کارتن‌ها. شما مي‌توانيد اين کارتن‌ها را يا به صورت نو و آماده بخريد يا با سر زدن به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هاي محل‌تان، مقداري از کارتن‌هاي اضافي آنها را بگيريد. با اين کار در هزينه‌هاي اسباب‌کشي هم صرفه‌جويي کرده‌ايد.

يک فهرست تهيه کنيد
 

براي اينکه در روزهاي اسباب‌کشي سردرگم نشويد، بهترين کار اين است که يک فهرست از تمام کارهايي که بايد انجام دهيد و وسايلي که بايد جمع و جور کنيد، تهيه کنيد. شما مي‌توانيد يک برنامه زمان‌بندي براي بسته‌بندي کردن وسايل هم تدارک ببينيد که مطابق آن وسايل‌تان را جمع‌وجور کنيد و تمام فشار کاري را در يک روز متحمل نشويد.

بسته‌بندي شکستني‌ها
 

هرقدر وسايل و ظروف شکستني را با دقت بيشتري بسته‌بندي کنيد، در مقصد با خيال آسوده‌تري آنها را باز خواهيد کرد و سالم خواهيد ديد. بهتر است لوازم شکستني را در جعبه اصلي خودشان که داراي حفاظ‌هايي است، قرار دهيد. اگر اين جعبه‌ها را دور انداخته‌ايد، وسايل شکستني را در روزنامه يا پارچه يا پلاستيک‌هاي حباب‌دار بپيچيد و درون يک کارتن محکم بسته‌بندي کنيد.

کدام کارتن، کدام اتاق
 

در اسباب‌کشي اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشيمن و حمام و دستشويي را به عنوان واحدهايي مجزا در نظر بگيريد. هر روز به سراغ يک اتاق برويد و وسايل آن اتاق را بسته‌بندي کنيد. روي هر جعبه پس از اتمام کار بسته‌بندي، برچسبي حاوي فهرست وسايل و لوازم داخل آن چسبانده و در صورتي که اجناس داخل آن شکستني است با ماژيک قرمز، کلمه شکستني را بنويسيد.

اول سلامت؛ دوم اسباب‌کشي
 

اسباب‌کشي براي بيشتر خانم‌ها شبيه کابوس است، به ويژه اگر هر سال بخواهند از يک خانه به خانه ديگر بروند ولي شما مي‌توانيد با راهکارهايي آن را آسان‌تر ساخته و سلامت خود را رکن اول اين نقل مکان تابستاني قرار دهيد. بهترين راه اين است که ساير اعضاي خانواده را نيز در اين فعاليت شرکت دهيد. به کودکان مسووليت دهيد که با نظارت شما وسايل اتاق‌شان را بسته‌بندي کنند. براي اينکه مجبور نشويد هنگام اسباب‌ کشي جعبه‌هاي سنگين را جابه‌جا کنيد، جعبه‌هاي کوچک‌تري انتخاب کرده و وسايل را در آن بسته‌بندي کنيد. هنگام بسته‌بندي نيز به راحتي روي زمين بنشينيد يا کارتن را روي ميز قرار داده و روي صندلي نشسته و وسايل را در آن جاسازي کنيد.

حمل و نقل گل و گياه
 

اگر شما اهل گل و گياه هستيد، بايد اين دوستان سبز خانه‌تان را هم در اين حمل‌ونقل همراهتان به خانه جديد ببريد. براي گلدان‌هاي بزرگ و سنگين چاره‌اي نيست جز اينکه به همان ترتيب در کاميون قرار دهيد و حمل کنيد. ولي درباره گلدان‌هاي کوچک، مي‌توانيد مجموعه‌اي از آنها را در يک جعبه محکم مقوايي، چوبي يا پلاستيکي قرار داده و داخل هر يک از گلدان‌ها چوبي به بلندي ارتفاع بلندترين گياه فرو کنيد. سپس پلاستيکي نازک را روي سطح دهانه و طرفين جعبه و همچنين پايه‌هاي چوبي فرو رفته در گلدان‌ها قرار داده و با چسب محکم کنيد و منافذي را براي تنفس گياه باز بگذاريد.

حمل لباس‌ها و اشياي گران‌قيمت
 

لباس‌هايتان را که به چوب‌لباسي آويزان است، با همان چوب لباسي به صورت مجموعه‌اي در يک پلاستيک بزرگ يا درون يک ملافه قرار دهيد. اگر چمدان‌هاي بزرگ و جاداري هم در خانه ‌داريد، مي‌توانيد لباس‌ها را درون آن جاسازي کنيد. لوازم ضروري مانند حوله، مسواک، لباس‌هاي دم‌دستي را در ساک‌دستي‌تان قرار دهيد تا به راحتي به آن دسترسي داشته باشيد.

براي آخرين بار، سرک بکشيد
 

پيش از اينکه خانه قبلي‌تان را ترک کنيد به کمدها، قفسه‌هاي آشپزخانه، اتاق‌ها، انباري‌ و پارکينگ سرک بکشيد تا مبادا شما و يا کارگران وسايلي را جا گذاشته باشيد. يک صاحبخانه خوب منزل را تميز تحويل نفر بعدي مي‌دهد و بقاياي وسايل اسباب‌کشي را به حال خود رها نمي‌کند.
منبع: http://www.salamat.com